Energiecoach Mart Boden: zo’n energiedisplay is wat mij betreft echt een ‘gamechanger’
Stel je voor, tijdens het afrekenen bij de supermarkt krijg je geen bonnetje en wordt gezegd: “Geef maar een voorschot, we rekenen op het eind van het jaar af". Energiecoach Mart Boden begrijpt maar al te goed de zorgen die mensen over de energiekosten kunnen hebben.
Energiecoach Mart Boden: zo’n energiedisplay is wat mij betreft echt een ‘gamechanger’
Stel je voor, tijdens het afrekenen bij de supermarkt krijg je geen bonnetje en wordt gezegd: “Geef maar een voorschot, we rekenen op het eind van het jaar af". Energiecoach Mart Boden begrijpt maar al te goed de zorgen die mensen over de energiekosten kunnen hebben.
Mart Boden is sinds oktober energiecoach bij Stichting !Woon. Met veel enthousiasme gaat hij langs de deuren van inwoners in Amsterdam, om te praten over hoe zij grip op hun energierekening kunnen krijgen en energie kunnen besparen. Als onderdeel van het gesprek plaatst hij ook pro-actief energiedisplays.
Onzekerheid over de ‘energiekassabon’
Boden treft in zijn werk veel mensen die zich flinke zorgen maken over de hoogte van de energierekening. Ze hebben te maken met voorschotten die steeds fluctueren en zijn bang voor het bedrag dat ze aan het einde van het jaar moeten gaan betalen. Vaak hebben ze geen idee wat ze te wachten staat.
Energiecoach Boden: “Stel je voor, je gaat naar de supermarkt en bij de kassa zegt de medewerker: “Geef maar een voorschot, we rekenen wel af op het einde van het jaar.” Je krijgt geen bonnetje, geen inzicht. Je vraagt nog: “Koop ik niet te veel?” “Nee hoor, dat valt reuze mee vergeleken met een modaal gezin, al zullen de prijzen binnenkort wellicht verdubbelen, maar dan passen we de voorschotten wel aan. Goedemiddag.”
“Dát is de wereld waarin onze klanten verkeren”, aldus Boden. “Ze hebben te maken met heel veel onduidelijkheid en onzekerheid. Ze vragen zich af: “Ben ik een modaal gezin? Weet ik hoeveel alles kost aan kuub en kilowattuur wat ik bezig ben te verbruiken? Een douchebeurt, of een verwarmingsbeurt? De deuren open laten staan, de verwarming niet terugzetten ’s nachts of bij afwezigheid? […]”. Dit soort informatie zou op de ‘energiekassabon’ moeten staan, zodat de mensen zelf vervolgens weten wat voor acties ze kunnen ondernemen. En daarbij steeds inzicht krijgen in of ze goed bezig zijn, of dat ze iets moeten aanpassen.”
Een onverwachte gamechanger
Volgens Boden ligt hier de kracht van de energiedisplays: ze bieden bewoners houvast doordat ze heel concreet inzicht geven in energieverbruik, de kosten en de effecten van besparingen.
“Bijna iedereen verwacht veel van technische oplossingen. Met stipt op 1: de radiatorfolie en tochtstrippen. Het plaatsen van folie achterop de radiator helpt, maar de winst is klein: 5 tot 10 m3 gas besparen op jaarbasis per strekkende meter aan radiator, reken maar uit, daar ga je de wedstrijd echt niet mee winnen.”
“Wat voor mij wél een echte gamechanger is, is het plaatsen van een energiedisplay. Deze energiedisplays kon ik bij de meeste mensen die ik bezocht vanuit Stichting !Woon installeren. De meeste bewoners zijn enorm verrast als ik met een demonstratie laat zien dat je steeds onmiddellijk je huidige verbruik kan volgen. Ze kenden de energiedisplays vaak nog niet, maar zijn ons enorm dankbaar wanneer ik er eentje plaats en vervolgens laat zien wat je er allemaal mee kunt.”
Meer zekerheid door inzicht
“Het display geeft geen vage informatie of gemiddeldes van een modaal huishouden in Nederland, maar juist concrete verbruikscijfers die slaan op joúw actuele situatie. Hoeveel verbruik jij op dit moment? Wanneer je vervolgens maatregelen neemt die voorbesparingen zorgen, dan zie je deze effecten meteen terug op het energiedisplay.
Dat geeft zekerheid en het gevoel dat je kunt ingrijpen als het nodig is, maar óók de gerustheid dat je niet hoeft te overdrijven. Je hoeft geen discussie te voeren over wat het effect is van bepaald besparingsgedrag. De ‘wat-scheelt-dat-discussie’ is er niet. Je ziet zelf het effect. Ik zeg daarom tegen mensen: probeer het gewoon uit en kijk wat het effect is.”
Van twijfel naar ‘thanks a lot’
Soms zijn bewoners aan het begin nog wat sceptisch, maar uiteindelijk krijgt Boden vaak vooral veel waardering. Hij citeert een reactie van een bewoner:
Mart, ik was niet van de data, toen je met je apparaatje kwam. Ik zei nog: "Dit gaat bij mij niet werken". Nou, mooi fout van mij. Dit is geweldig, duidelijk en superhandig. Weet eindelijk waar we over praten. Thanks a lot.”
Wij zijn erg enthousiast over het werk dat Mart Boden verricht en de gedrevenheid waarmee hij bewoners op weg helpt om energiedisplays te gebruiken. Werk je bij een gemeente, woningcorporatie of energieloket en wil je ook energiedisplays inzetten, neem dan contact met ons op. We helpen je graag vrijblijvend op weg.
Dit artikel is geschreven op basis van een blog van Mart. Het volledige blog is hier te lezen op.